Senaste inläggen

Att leda med hjärtat leder till bättre kundupplevelse

Ledarskap
CX handlar om känslan och intrycket ditt bolag ger vid varje beröringspunkt i kundresan, upplevelsen är lätt att påverka och kan ändras vid varje interaktion. Kundernas krav på enkelhet genom hela kundresan har aldrig varit högre än nu, något som ställer höga krav på engagemang och kunskap i vårt kundbemötande. Ett bra sätt att skapa engagemang är att visa att dina team verkligen är viktiga i CX-arbetet, en viktig fråga om inställningen hos chefer och ledare i organisationen. Men det kan också vara så enkla saker som att vara noga med bemötandet av medarbetarna genom att gå runt och säga hej till alla på morgonen och fråga hur de mår. Att fråga vad du som chef kan göra för att underlätta för dem att skapa en grym kundupplevelse idag?

Ett ledarskap som präglas av genuin omtanke för våra medarbetare är en nyckel till att uppnå bra kundupplevelser.

Att kunna tillämpa ett empatiskt ledarskap på riktigt är en fråga om mindset hos chefer. Det märks tydligt om medarbetare ses som en besvärlig kostnad som behöver hanteras, eller om flera chefsled genuint bryr sig om de som har kunddialogen. De flesta ledare säger gärna att "våra medarbetare är det viktigaste vi har" men gäller detta även när en människa inte presterar eller inte mår bra? De signaler vi sänder som chefer när vi genuint bryr oss om människan kommer vi ha igen i form av engagemang i kunddialogen. Trots detta ser man alltför ofta att de som budgeteras allra minst tid och resurser för utveckling är just servicepersonalen

"Kultur äter strategier till frukost"
Detta citat är något slitet vid det här laget, men i fallet med strategier kring CX är det skrämmande tydligt hur sant det är. Kultur skapar kundupplevelser, människor skapar kultur. Hur fina CX-strategier vi än gör så kommer de att misslyckas om vi inte har med oss teamen som skapar kundresan.

I posten "Fem handfasta tips" kan du läsa mer om hur du kan komma igång med ett CX-tänk i din organisation
Made on
Tilda